چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در صنعت هسته‌ای نداریم/ کنفرانس اصفهان در بهترین زمان برگزار شد



دبیر اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گفت که کنفرانس‌های بین‌المللی می‌توانند نقطه تبادل اطلاعات و آگاهی در این حوزه‌ها باشند.

حسین آفریده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای نشان دهنده آن است که ایران امروز در حوزه دانش و صنعت هسته‌ای به بلوغ رسیده است، افزود: در برخی از زمینه‌های علمی، صنعت هسته‌ای ایران حتی از کشورهای منطقه هم پیشی گرفته است و همین موضوع سبب شده زمینه‌ای برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی ایجاد شود.

وی ‌ادامه داد: حدود ۱۰۰۰ نفر در اولین کنفرانس بین المللی هسته ای که همزمان سی امین کنفرانس ملی بود، شرکت کردند. حدود پنجاه میهمان خارجی از ۲۲ کشور در میان شرکت کنندگان بودند.

آفریده گفت که انیستیتو خرچاتف، یکی از شرکت کنندگان مهم ما در این کنفرانس بود که در روسیه و دنیا بسیار معتبر است.

وی‌ در پاسخ به اینکه برخی معتقدند این کنفرانس در سطح بین المللی در اصفهان باید در سالهای گذشته برگزار می شد؟ اظهار کرد: به نظر من این کنفرانس در زمانی خوب و به موقع از نظر شرایط ایران در حوزه هسته ای انجام شد. به علاوه دنیا مدتی بود که به سمت صفر کردن سید انرژی از انرژی اتمی می رفت اما الان مشخص شده که اگر بخواهیم انرژی پایدار داشته باشیم، باید بر روی انرژی هسته ای سرمایه گذاری شود. امروز دنیا به سمت ساخت نیروگاه های اتمی بیشتر می رود. برای همه روشن است هر جا صنعت هسته ای وارد می شود آن صنعت و حوزه را ارتقا می‌دهد، از این رو این صنعت نه تنها برای خودش بلکه برای صنایع دیگر هم موثر و لازم است.

دبیر اولین کنفرانس بین المللی هسته ای تاکید کرد که اگر بخواهیم دنیا را نجات دهیم و زندگی را برای نسل بشر بهتر کنیم چاره ای نداریم جز اینکه در صنعت هسته ای سرمایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه در کنفرانس بین المللی هسته ای ۱۳ حوزه مختلف از چرخه سوخت مورد بحث قرار گرفت، افزود: ایران تقریبا در تمامی حوزه‌ها وارد شده است؛ در برخی بهتر و بیشتر و در برخی کمتر، از جمله در کاربرد پرتوها، نیروگاه‌ها و راکتورها، رادیوداروها و سوخت خیلی وضع خوبی داریم. برگزاری کنفرانس های بین‌المللی می تواند نقطه تبادل اطلاعات و آگاهی در این حوزه‌ها باشد.

آفریده درباره جایگاه تعامل ایران و آژانس و حضور کارشناسان آژانس در این کنفرانس اظهار کرد: آژانس در زمینه های مختلف پروژه هایی را در ایران تعریف کرده است ولی ما انتظار داریم روند تعاملات و همکاری های فنی، علمی و آموزشی گسترده‌تر شود. ایران در منطقه کشوری مطرح در صنایع «های تک» و هسته‌ای است و آژانس می‌تواند روی سرمایه انسانی ایران حساب باز کند.

وی ادامه داد: برخی از میهمانان کنفرانس از کارشناسان آژانس بودند که بعضا از متخصصان برجسته در سطح دنیا هستند. 

آفریده درباره حضور قابل توجه زنان در حوزه های دانش و صنعت هسته ای گفت این روزها زنان در حوزه علم و فناوری سرآمد هستند. دبیران تخصصی دبیرخانه کنفرانس مذکور همگی از بانوان متخصص ما بودند. امروز بیشترین تعداد دانشجویان در دانشگاه ها در این رشته، زنان هستند و ان‌شاءالله در سطح مدیریتی در آینده و در گام های بعدی نیز شاهد حضور برجسته زنان خواهیم بود.

انتهای پیام



Source link

اخبار مرتبط

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وعده ها

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.