اعتراضات دانشجویی در آمریکا؛ مشکلی جدی برای لابی صهیونیستی



یک استاد دانشگاه با اشاره به گسترش اعتراضات دانشجویان در آمریکا نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین و سیاست‌های دولت واشنگتن در حمایت از تل‌آویو در انجام این جنایت‌ها تصریح کرد: گسترش اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا تبدیل به مشکل جدی برای لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا شده است.

«سید هادی برهانی» در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اعتراضات دانشجویی در آمریکا تصریح کرد: همیشه در آمریکا دانشجویان و اساتید دانشگاه نسبت به اسرائیل و سیاست‌های آن انتقادات بیشتری نسبت به دیگر اقشار آمریکا داشته‌اند و نظرسنجی‌ها این را نشان می‌دهد که نگاه دانشجویان در دانشگاه‌های این کشور نسبت به اسرائیل انتقادی‌تر از سایر شهروندان آمریکایی است.

وی با بیان این‌که همواره اسرائیلی‌ها از این موضوع ناراحت بوده‌اند و حتی اقدام به انتشار کتاب علیه دانشگاه‌های آمریکا و اساتید آن کرده‌اند و اتهاماتی چون ضد اسرائیل بودن، ضد یهود بودن، چپ بودن و کمونیست بودن را متوجه دانشجویان و اساتید دانشگاه آمریکا کرده‌اند، گفت: به خاطر این فشارها بعضا اساتید و دانشجویانی که به صورت جدی منتقد سیاست‌های اسرائیل بودند در آمریکا حذف شدند.

این کارشناس مسائل فلسطین ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ روز از جنایت‌های اسرائیل علیه مردم غزه می‌گذرد جنایت‌هایی که بی‌سابقه بوده و در جریان آن زنان، کودکان، خبرنگاران، امدادگران و … به شهادت رسیدند. این جنایت‌ها جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای را در ارتباط با متجاوز بودن اسرائیل در اذهان آزاداندیشان جهان نگذاشته و این‌که این رژیم برای حقوق بشر و حقوق بین‌الملل ارزشی قائل نیست.

برهانی با بیان این‌که رژیم صهیونیستی رسما در فلسطین در طول ۲۰۰ روز گذشته اقدام به نسل‌کشی و پاک‌سازی نژادی کرده است، خاطر نشان کرد: در این ارتباط اسناد فراوانی وجود دارد که قابل انکار نیست. این جنایت‌ها را دانشجویان و اساتید دانشگاه در آمریکا می‌بینند و این باعث خشم آنها شده است.

وی با بیان این‌که عموما تصاویر این جنایت‌ها از طریق اپلیکیشن «تیک تاک» در بین افکار عمومی آمریکا منتشر شده است و دانشجویان آنها را دنبال می‌کنند، اضافه کرد: شبکه‌های دیگری مانند فیس‌بوک و توییتر توسط مقامات آمریکایی کنترل بیشتری می‌شوند و محدودیت‌هایی برای آنها جهت انتشار اخبار و تصاویر این جنایت‌ها ایجاد  شده است  ولی چون تیک‌تاک دست آمریکایی‌ها نیست این تصاویر راحت‌تر و بیشتر در این اپلیکیشن منتشر می‌شود و دانشجویان آنها را دنبال می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که انتشار گسترده اخبار و تصاویر جنایت‌های اسرائیل باعث شده که دانشجویان محافظه‌کاری را کنار بگذارند و نسبت به اقدامات اسرائیل خشم و انزجار خود را روشن‌تر و شفاف‌تر بروز دهند، اظهار کرد: آنچه که ما اکنون در دانشگاه‌های آمریکا مشاهده می‌کنیم تحول جدید و بی‌سابقه‌ای است. دانشجویان علیه اسرائیل به پاخاسته‌اند به دانشگاه و دولت فشار می‌آورند که چرا با پول ما این جنایت‌ها انجام می‌شود و اگر آمریکا از مظلوم حمایت نمی‌کند از ظالم نیز نباید حمایت کند.

برهانی با تاکید بر این‌که این اعتراضات در دانشگاه‌های برجسته و مهم آمریکا به سرعت گسترده شده است و اکنون تبدیل به یک مشکل جدی برای لابی صهیونیستی شده است در پاسخ به این سوال که این اعتراضات چه تاثیری می‌تواند بر روی دولتمردان آمریکایی و سیاست‌های این کشور نسبت به رژیم صهیونیستی داشته باشد؟ تصریح کرد: دانشگاه مرکز تولید علم و دانش است و وقتی اتفاقی و یا اعتراضی از دانشگاه آغاز می‌شود به دیگر بخش‌های جامعه نیز تسری می‌کند و ما می‌بینیم که این اعتراضات در جلوی چشم همگان در حال سرکوب شدن است و قطعا این نوع برخوردها در افکار عمومی آمریکا بازتاب خواهد داشت.

وی با بیان این‌که این اعتراضات در نوع نگاه و انتخاب نسل جوان آمریکا در انتخابات آتی این کشور تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: از دل این اعتراضات می‌تواند کاندیداهایی برای انتخابات بیرون بیاید که طرفدار فلسطین هستند چنان که نمایندگان فلسطین در مجلس نمایندگان افزایش پیدا کند. در حال حاضر حدود پنج شش نفر از نمایندگان در آمریکا به صورت صریح از فلسطین حمایت کرده و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند ولی این اعتراضات می‌تواند بستری باشد که در انتخابات آتی نمایندگان بیشتری با این گرایش به مجلس نمایندگان راه پیدا کنند و این در واقع این یک اثر میان‌مدت این اعتراضات است.

برهانی ادامه داد: این اعتراضات می‌تواند اثر درازمدتی داشته باشد چنانکه از بین این دانشجویان قرار است دولتمردان آتی آمریکایی انتخاب شوند و مسئولیت را برعهده بگیرد و وقتی آنها به پست‌های عالی برسند می‌توانند تحول جدیدی را در سیاست آمریکا نسبت به موضوع فلسطین ایجاد کنند و قطعا این موضوع به ضرر لابی اسرائیل خواهد بود.

انتهای پیام



Source link

اخبار مرتبط

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وعده ها

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.