وزیر راه: پای کار مردم در حوزه جاده، ریل، هوانوردی، بنادر و مسکن‌سازی محکم ایستاده‌ام

وزیر راه: پای کار مردم در حوزه جاده، ریل، هوانوردی، بنادر و مسکن‌سازی محکم ایستاده‌ام


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا فرزانه صادق مالواجرد در همایش بسیج مردم و منابع ملی در دفاع مقدس که عصر روز دوشنبه – ۶ اسفند – در دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران برگزار شد با اشاره به موفقیت هایی که حوزه راه و شهرسازی در ایام دفاع مقدس داشت اظهار کرد: اینهایی که می گوییم، موضوعات برای چند ده سال پیش است و این اتفاقات رقم خورد ولی الان باید چندین جلسه بگذاریم و کارها را هماهنگ کنیم.

وی ادامه داد: در زمان جنگ ۳۶ کیلومتر راهسازی شد خط آهن اهواز – خرمشهر به طول ۱۲۰ کیلومتر ظرف ۱۰۰ روز ترمیم شد؛ ۲۲ پناهگاه در تهران احداث شد؛ فرودگاه هایی که در زمان جنگ به صورت شبانه‌روز مورد حمله قرار می گرفتند و به جهت لجستیک مناطق مهمی بودند حتی باند فرودگاه های اهواز، آبادن، تبریز و بوشهر بعضا تخریب شده بودند اما همچنان هما به این فرودگاه ها پرواز داشت و انتقال تیم پزشکی و پرستاری به خط مقدم انجام می شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بیمارستان های صحرایی به وسیله همین کادر درمانی که به خط مقدم اعزم می شد درمان مصدومان و مجروحان جنگ صورت می گرفت؛ هما اعزام جراحان شیمیایی به خارج از کشور و نیز انتقال مجروحان جنگی به تهران را بر عهده داشت ضمن اینکه وظیفه حفظ و نگهداری ناوگان هما در شرایط جنگی را هم به خوبی ایفا می کرد. سوله هایی که فرودگاه آبادان داشتیم به وضعیت نامناسبی دچار شده بودند.

صادق‌ افزود: ما در حوزه راه و ترابری به جز حماسه ای که در دفاع مقدس افتاد، تاریخ هایی هم ثبت کردیم؛ یکی از آنها صدور فرمان امام خمینی (ره) در سال ۶۲ به رانندگان کامیون بود و الان به هفته حمل و نقل تبدیل شده است؛ در آن زمان بار و کالا در بنادر مانده بود و با فرمان امام (ره) در طرفة العینی رانندگان کامیون بسیج شدند و بارها را از بنادر خارج کردند که این موضوع نقطه عطفی در صنعت ترابری کشور بود.

وی تأکید کرد: ادارات کل راه قدس و راه کربلا در وزارت راه وقت برای بسیج نیروهای راهسازی در دوران دفاع مقدس ایجاد شد بازسازی و مرمت پلها و راهها که ۴۵۰۰ کیلومتر در جنگ آسیب دیده بودند حمل و نقل مهمات و غدا و دارو و به جبهه ها انجام می شد؛ همچنین احداث راه های دسترسی و ترمیم پل و احداث بیمارستان های صحرایی در این دوره انجام شد.

صادق گفت: وزارت مسکن وقت هم در ساخت پروژه های سازه اضطراری و بیمارستان های صحرایی نقش داشت.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه انتقال کشتی ها به بندر امام بعد از گرفتن خرمشهر از سوی رژیم بعث نقش مهمی ایفا کرد ضمن اینکه شهدا و جانبازانی را هم سازمان بنادر تقدیم کشور کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: احداث بیمارستان های صحرایی اعم از سازه سوله ای و بتنی کاملا مهندسی سازی شده، صورت گرفت و همین الان اگر این بیمارستان ها تجهیزات داشته باشند می توانند سرویس بدهند مثلا بیمارستان صحرایی امام رضا (ع) را اداره کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان در ایام دفاع مقدس احداث کرد.

وی تأکید کرد: این رشادت ها در حوزه راه و ترابری طی ۸ سال دفاع مقدس را من فقط راوی بودم و اساسا سن و سالم طوری نیست که حضور داشته باشم اما الان در جایگاه وزیر راه و شهرسازی هستم که باید اتفاقاتی را رقم بزند که چنین پیشینه ای دارد و مسئولیت سنگینی برای من و همکارانم ایجاد کرده است. این رشادت ها زمانی بوده که منابع مالی پشتیبانی هم نداشته ایم و بودجه های سنواتی وجود نداشت که به این پروژه ها تزریق شود.

صادق‌ بیان کرد: الان در شرایطی هستیم که تفاوت چندانی با وضعیت آن زمان ندارد و تحریم های ظالمانه هر روز فشار بیشتری به ما وارد کرده است ولی قطعا این مردم می توانند مانند آن زمان کار کنند این بدان معنی آن نیست که نباید تحریم ها برداشته شود؛ بلکه باید کاری کنیم که تا جایی که امکان دارد، تحریم ها کاهش یابد ولی اینکه گفته شود تحریم ها اجازه نمی دهد کار کنیم، قابل توجیه نیست.

وی با اشاره به پروژه های مهم حمل و نقلی کشور گفت: حتما باید راه آهن رشت را به آستارا و سپس آذربایجان و روسیه متصل کنیم؛ اگرچه در سال های گذشته اتفاقاتی افتاد که برخی صاحب نظران می گویند ممکن است از نظر کریدورها دور بخوریم ولی همچنان تکمیل کریدورهایی که باید به مرزهای ما متصل شود اعم از ریلی و جاده ای را در دستور کار داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: جمعه گذشته سراوان، ایرانشهر و چابهار بودم و ساخت راه آهن چابهار زاهدان سرعت بسیار خوبی گرفته است در کمتر از ۶ ماه اخیر این سومین بار است که به سیستان و بلوچستان می روم که در راستای تأکیدات رهبر انقلاب و رئیس جمهور است اما همین مهندسان این مرز و بوم در کمتر از ۳ ماه قبل از ایرانشهر به سمت چابهار و بالعکس بیش از ۵۰ کیلومتر ریل گذاری کرده اند بنابراین «نمی توانیم و نشد» وجود ندارد البته محدودیت های زیادی داریم ولی اولویت ها به جد پیگیری می شود.

به گفته صادق‌مالواجرد یکی از کارهای مهم در خوزستان لایروبی دهانه اروند و شناورسازی مغروقه های اروند است که آنها را ظرف ۳ ماه آینده از آبراه خارج می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: زمانی شناورهای ۱۰۰ هزار تن وارد اروند می شد ولی الان زیر ۳ هزار تن است که با شناورسازی مغروقه ها، امکان تردد برای کشتی های ۱۵ هزار تن فراهم می شود.

وی با بیان اینکه مسابقه طراحی مسکن در جزیره بوموسی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این مسابقه به این جهت بود که از همه نقاط کشور دانش مهندسان ما برای خانه‌سازی در بوموسی عِرق ملی خود را نشان دهند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این وزارت هم در حوزه راه هم و در حوزه ریل هم صنعت هوایی هم بنادر و کشتیرانی و هم حوزه مسکن و ساختمان های پشتیبان مسکن محکم پای کار مردم ایستاده است.

صادق‌ بیان کرد: پیشینیان من چنین افتخاراتی را آفریده اند پس شجاعانه بخشی از رشادت های دفاع مقدس را می توانیم بار دیگر تکرار کنیم و مطالبات مانده را به سرانجام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: پدر من در حوزه آماد و پشتیانی در جبهه ها بود و این مسئولیت من به عنوان وزیر راه و شهرسازی را بیشتر می کند چون آنها با هیچ افتخار آفریدند و رشادت هایی که رقم زده اند را می توانم برای فرزندانم ترسیم کنم که همچنان می شود عاشورایی بود و در این سرزمین افتخار آفرید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت هوایی ما قطعه‌سازی می کند و نخبگان ما همچنان علی رغم جذابیت های خارج از کشور مانده اند و من وقتی اینها را می بنیم امیدوارانه به سمت فتح قله ها می رویم یا در بخش لوکوموتیو هم اگرچه تولید ما محدود است اما فعالان این صنعت با تمام توان خود برای جبران کمبود لوکوموتیو تلاش می کنند.



Source link

اخبار مرتبط