بازیگر زن سرشناس یکی از ۱۰۰ چهره برتر هوش مصنوعی جهان شد

اسکارلت جوهانسون-سال نیوز

به گزارش پایگاه خبری سال نیوز : اسکارلت جوهانسون، بازیگر مشهور سینمای هالیوود، به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تأثیرگذار در دنیای هوش مصنوعی سال ۲۰۲۴ توسط مجله تایم انتخاب شد.

در این فهرست که نام افرادی همچون سم آلتمن، مارک زاکربرگ و سوندار پیچای به چشم می‌خورد، دیدن نام اسکارلت جوهانسون تا حدی غیرقابل پیش بینی به نظر می‌رسد. جوهانسون که به‌عنوان یکی از قهرمانان نجات‌دهنده در سینمای هالیوود شناخته می‌شود، اکنون در دنیای واقعی به عرصه هوش مصنوعی حضور دارد تا از حقوق و هویت افراد محافظت کند.

اسکارلت جوهانسون

دلیل حضور اسکارلت جوهانسون در فهرست تایم

در ماه می سال ۲۰۲۴، اسکارلت جوهانسون ادعا کرد که سم آلتمن، مدیرعامل شرکت «OpenAI»، با او تماس گرفته و درخواست اجازه استفاده از صدایش در چت‌بات جدید این شرکت را مطرح کرد. این درخواست به دلیل نقش جوهانسون به‌عنوان صداپیشه شخصیت سامانتا در فیلم معروف «او / Her» مطرح شد، که در آن یک دستیار هوشمند مجازی را صداپیشگی می کرد.

اسکارلت جوهانسون اما این درخواست را رد کرد. اما کمی بعد، کمپانی فوق صدایی مشابه صدای این بازیگر در محصول خود به کار گرفت! به طوری که شباهت صدا به صدای واقعی او به حدی بود که دوستان نزدیک و حتی رسانه‌ها دچار تردید شدند.

این اقدام غیراخلاقی «OpenAI» با واکنش شدید اسکارلت جوهانسون مواجه شد که او خواستار حفاظت از هویت افراد در دوران شیوع تکنولوژی‌هایی مانند دیپ‌فیک شد.

اسکارت جوهانسون 1

واکنش‌ها به این ماجرا

کمپانی «OpenAI» در واکنش به این اتهام‌ها ادعا کرد که صدای مورد استفاده در چت‌بات، صدای اسکارلت جوهانسون نیست و از بازیگر دیگری یاد کرد. با این حال، این شرکت مجبور شد مذکور در چت‌بات خود را تغییر دهد.

از سوی دیگر کاربران فضای مجازی نیز، نسبت به رفتار «OpenAI» واکنش نشان دادند! و سم آلتمن را به رد قوانین کپی‌رایت و انجام رفتار غیراخلاقی متهم کردند. بسیاری از کاربران این اتفاق را مثالی از ضعف قوانین موجود در حفاظت از حقوق افراد در فضای دیجیتال دانستند.

حتی سیاست‌مداران نیز به این ماجرا ورود کردند. برایان شتز، سناتور آمریکایی، خواستار قانون‌گذاری در این زمینه شد و از حقوق افراد بر صدا و تصویر خود صحبت کرد. وی و چند سناتور دیگر یک ماه بعد لایحه‌ای تحت عنوان! «آگاهی و آموزش عمومی» ارائه کردند که بر حفاظت از افراد در برابر تصاویر و فیلم‌های دیپ‌فیک تاکید داشت.

اخبار مرتبط