سلمان خان کیست؟ از پرونده‌های جنایی تا روابط عاشقانه

سلمان خان-سال نیوز

به گزارش پایگاه خبری سال نیوز : سلمان خان بدون شک یکی از پردرآمدترین و شناخته‌شده‌ترین بازیگران صنعت فیلم هندی است. او با ثروتی بالغ بر ۳۷.۷ میلیون دلار، او در سال ۲۰۱۸ در فهرست ۱۰۰ هنرمند پردرآمد مجله فوربس قرار گرفت.

سلمان خان آیشورای

بیوگرافی و آغاز فعالیت هنری سلمان خان

عبدالرشید سلیم “سلمان خان” ، یکی از معروف‌ترین بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای هند، در ۲۷ دسامبر ۱۹۶۵ در ایندور هند به دنیا آمد.

این بازیگر ۵۹ ساله در خانواده‌ای هنری بزرگ شد. پدرش سلیم خان، نویسنده مطرح سینما و مادرش، سوشیلا چاراک، پس از ازدواج نام خود را به سلما خان تغییر داد.

از همان دوران کودکی، سلمان خان علاقه‌مند به نویسندگی فیلم بود و در نهایت با نوشتن فیلم‌نامه‌هایی مانند “چاندرا موخی” و “ویر”، این علاقه خود را دنبال کرد.

سلمان خان تحصیلات ابتدایی خود را در گوالیور و دبیرستان را در بمبئی به پایان رساند، اما به دلیل عدم علاقه به تحصیل، از کالج سنت خاویر بمبئی ترک تحصیل کرد.

او در آکادمی بازیگری ثبت‌نام کرد و پس از فارغ‌التحصیلی، حرفه مدلینگ را آغاز کرد و خیلی زود به یکی از مدل‌های مطرح تبدیل شد.

 

سلمان خان آیشورای

ورود به سینما و موفقیت‌ها

اولین حضور سلمان خان در سینما با فیلم «یک همسر باید مثل این باشد» در سال ۱۹۸۸ بود که در آن نقش مکمل را ایفا کرد.

اما موفقیت بزرگ او در سال ۱۹۸۹ با فیلم “من عاشق شدم” رقم خورد. این فیلم او را به سرعت به چهره‌ای محبوب در سینمای هند تبدیل کرد.

پس از آن، سلمان خان در فیلم‌های متعدد دیگری از جمله «باغی: شورشی برای عشق» (۱۹۹۰)، «من برای تو چه کسی هستم؟» (۱۹۹۴) و «کاران آرجون» (۱۹۹۵) بازی کرد.

فیلم‌های موفق دیگری همچون «نترس» (۲۰۱۰)، «زمانی تایگر وجود داشت» (۲۰۱۲) و «سلطان» (۲۰۱۶) جایگاه او را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران بالیوود تثبیت کردند.

علاوه بر بازیگری، سلمان خان مجری تلویزیونی نیز هست و از سال ۲۰۰۸ با اجرای یک برنامه تلویزیونی به موفقیت‌های بیشتری دست یافت.

او همچنین یک تهیه‌کننده مشهور است و با شرکت‌های Salman Khan Films و Salman Khan Being Human Productions در صنعت سینما فعالیت دارد.

سلمان خان آیشورای

روابط عاشقانه و جنجال‌های رسانه‌ای

سلمان خان و آیشواریا رای یکی از مشهورترین زوج‌های سابق بالیوود بودند که رابطه‌شان در رسانه‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت.

رابطه آنها پس از فیلم “دلدادگان” در سال ۱۹۹۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۰۲ ادامه داشت. پس از جدایی، دیگر هیچ‌گاه با هم کار نکردند.

سلمان خان پس از آن با کاترینا کایف، سانتا بیجانی و سومی علی نیز در ارتباط بود و در حال حاضر با لولیا وانتور نامزد است.

پرونده‌های قضایی و جنجال‌ها

سلمان خان در طول سال‌های فعالیتش با چندین پرونده قضایی و جنجال‌های رسانه‌ای نیز روبه‌رو بوده است.

اولین پرونده او مربوط به شکار غیرقانونی دو آهو در سال ۱۹۹۸ بود که به پنج سال زندان محکوم شد، اگرچه با وثیقه آزاد شد.

پرونده دیگر او مربوط به تصادف رانندگی در سال ۲۰۰۲ است که در آن یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.  ابتدا به پنج سال زندان محکوم شد، اما این حکم بعداً در دادگاه تجدیدنظر لغو شد.

همچنین در سال ۲۰۰۲، والدین آیشواریا رای از سلمان خان به دلیل آزار دخترشان شکایت کردند، اما این اتهامات توسط ایشان رد شد.

در سال ۲۰۰۸، او و شاهرخ خان نیز در جشن تولد کاترینا کایف درگیری داشتند که باز هم جنجال زیادی در رسانه‌ها به‌وجود آورد.

فعالیت‌های خیریه و تهیه‌کنندگی

وی همچنین به فعالیت‌های خیریه معروف است و از طریق بنیاد “Being Human” به کمک نیازمندان می‌پردازد.

او در سال ۲۰۱۴، اولین فیلم خود به نام “Dr. Cabbie” را تهیه کرد که در کانادا به پرفروش‌ترین فیلم تبدیل شد.

اخبار مرتبط