پزشکیان: انتصاب مدیران بر اساس شایستگی و نه روابط گروهی خواهد بود

پزشکیان دولت جدید

به گزارش سال نیوز، دکتر مسعود پزشکیان بعد از ظهر چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ در نخستین جلسه هیات دولت چهاردهم پس از کسب رای اعتماد وزرا از مجلس شورای اسلامی، با تبریک به وزرا و آرزوی موفقیت برای ایشان، از رئیس، هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بابت همراهی و همدلی و رای قاطع‌شان قلباً قدردانی کرد. وی ابراز امیدواری نمود که این همدلی و وفاق میان دولت، مجلس و دیگر ارکان نظام زمینه‌ساز رفع مشکلات کشور باشد.

تعریف مسئولیت‌ها و تولید برنامه‌های عملیاتی

دکتر پزشکیان با اشاره به اقداماتی که در راستای تعریف مسئولیت‌های دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نسبت به اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه انجام شده است، خبر از تدوین و ارائه وظایف و مسئولیت‌های هر وزارتخانه تا جلسه بعدی هیئت دولت داد. وی از وزرا خواست تا به معاونت‌های زیر مجموعه خود مأموریت دهند که با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مراکز علمی و دانشگاهی و دیگر بخش‌های کارشناسی، برنامه‌های عملیاتی جهت اجرای وظایف مربوط به بخش‌های خود تهیه کنند.

ایجاد زبان و نگاه مشترک در دولت

رئیس جمهور تصریح کرد که تهیه برنامه‌های عملیاتی به تفکیک معاونت‌های تخصصی هر دستگاه اجرایی، باعث ایجاد زبان و نگاه مشترک در کلیت دولت خواهد شد. وی اظهار داشت: “وقتی برنامه‌های تخصصی و تفکیک‌شده مبتنی بر یک هدف واحد تهیه شود، ارزیابی و نظارت بر آنها دقیق‌تر و مؤثرتر خواهد بود.”

اصول ارزشمند در برنامه‌ها

پزشکیان بر ضرورت توجه به ارزش‌ها و اصول اساسی مانند اقامه عدالت و صداقت با مردم تاکید کرد. او افزود که باید با مردم به گونه‌ای تعامل کنیم که اگر نتوانستیم مشکلی را حل کنیم، دلیل آن را برای مردم توضیح دهیم. توجه به محرومین و تلاش برای گره‌گشایی از زندگی افراد گرفتار نیز از دیگر محورهای فعالیت دولت چهاردهم خواهد بود.

شاخص‌های انتخاب مدیران

دکتر پزشکیان اعلام کرد که شاخص‌هایی برای انتخاب و انتصاب مدیران و معاونین دستگاه‌های اجرایی تدوین خواهد شد و کمیته‌هایی مسئول ارزیابی توانمندی و تعهد افراد معرفی شده خواهند بود. وی تاکید کرد: “انتخاب مدیران به هیچ‌وجه بر اساس رفاقت و انتساب افراد به گروه‌ها یا جناح‌ها نخواهد بود.”

نیاز به اعتماد جامعه

وی با تاکید بر لزوم صبر و حوصله در تغییر افراد تا زمان شناسایی شایستگان، بیان کرد که ما نیاز به بهره‌گیری از نخبگان و کارشناسان در بستر وحدت و انسجام داریم و مردم بر اساس رفتار کلیت دولت در انتخاب‌ها به ما اعتماد می‌کنند یا بی‌اعتماد می‌شوند.

اعتماد به جوانان

پزشکیان با بیان تعهد دولت به اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه، تصریح کرد: “باید این اعتماد و باور را در جوانان ایجاد کنیم که می‌توانند در کشور بمانند و برای آبادانی آن تلاش کنند.”

تعامل با نمایندگان مجلس

رئیس جمهور از وزرا خواست تا با نمایندگان مجلس در چارچوب قانون، تعامل سازنده داشته باشند و افراد معرفی شده از سوی نمایندگان را در قالب شاخص‌های تعیین شده ارزیابی و به کار گیرند.

روز پزشک

در پایان، دکتر پزشکیان با اشاره به فرارسیدن روز پزشک، این روز را به جامعه پزشکی کشور تبریک گفت و امیدواری کرد که پزشکان همچون گذشته به تبعیت از پیشکسوتانی چون ابن‌سینا، مایه افتخار جامعه باشند.

اخبار مرتبط