خردمندان: با دست خالی فیلم بسازید

خردمندان: با دست خالی فیلم بسازید

* [ad_1]

ایسنا/گیلان کارگردان سینما و تلویزیون، هدف از تشکیل کارگاه دو روزه مدرسه سینمایی سلام در حوزه هنری گیلان را، فیلمسازی با دست خالی دانست و گفت: کارگاه های فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای را در استان های مختلف برگزار کردم و بسیاری از فیلم های ساخته شده در جریان این کارگاه ها موفق به دریافت جوایز متعدد شدند؛ در حالی که یک ریال هم هزینه نکردند.

سید محمدرضا خردمندان در حاشیه کارگاه دو روزه فیلمسازی(با محوریت فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای) که به همت سازمان سوره و مدرسه سینمایی سلام وحوزه هنری استان گیلان و با حضور هنرجویان و فیلمسازان جوان در رشت برگزار شد، در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به سال ها فعالیت خود در بخش های فیلمنامه نویسی و کارگردانی، اظهار کرد: تفاوتی بین فیلم کوتاه و فیلم بلند قائل نیستم و اگر روند فیلمسازی درست انجام شود، می تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه گاهی یک فیلم کوتاه اثرگذاری فرا مرزی دارد، تصریح کرد: هدف از برگزاری سلسله کارگاه های فیلمسازی، انتقال تجربه است تا نسل های جوان تر از بحث های تئوری عبور کنند و با فرایند عملی کار آشنا شوند و واقعا فیلم خودشان را تولید کنند.

این کارگردان سینما و تلویزیون با تاکید بر لزوم تجربه عملی فیلمسازی برای هنرجویان جوان، یادآور شد: پس از آشنایی با عناصر یک فیلم کوتاه باید سریعا وارد عمل شد و یک فیلم ساخت؛ در واقع هنر فیلمسازان جوان در این است که بدون بهانه و با کمک همدیگر فیلمشان را بسازند.

وی با بیان اینکه برای فیلم سازی در ابتدای راه فقط استعداد کافی است، خاطرنشان کرد: در ابتدا همه تنها هستند و باید خودمان را اثبات کنیم و اگر یک فیلم کوتاه خوب بسازیم، تهیه کننده خودش می آید.

وی با بیان اینکه فیلم باید نزدیکی زیادی با زندگی مردم داشته باشد و برآمده از مسائل و مشکلات و ابتلائات جامعه باشد، ادامه داد: فیلمی که از دل مردم می آید، بر دل مردم هم می نشیند و فقط تکنیک و محتوای فیلمسازی ما باید درست باشد.

خردمندان، همه موضوعات جامعه را دست مایه فیلم های کوتاه دانست و اضافه کرد: فیلم کوتاه می تواند در بسیاری از موضوعات فرهنگی جامعه همچون خانواده و اعتیاد و فقر و آسیب های زندگی مشترک و سالمندان و مسئولیت پذیری و… اظهارنظر کند و همیشه مخاطب دارد.

وی با بیان اینکه داستان فیلم کوتاه باید ملموس باشد تا احتمال دیده شدن آن بیشتر شود، تاکید کرد: انیمیشن «پدر» را متاثر از یک دوره از زندگی شخصی‌ام ساختم؛ در واقع شاهد تلاش بی وقفه پدرم برای رفع مشکلات خانواده بودم و فداکاری های او در آن بازه زمانی خیلی برای من ارزشمند بود و لذا تصمیم گرفتم که در قالب فیلم آن را بیان کنم.

این کارگردان سینما و تلویزیون به هنرجویان جوان توصیه کرد فیلم خود را بسازند و آن را به دست جامعه هدف و مخاطب برسانند و گفت: باید با حداقل امکانات هم شده وارد عرصه شد و استعداد را بروز داد چون در این وضعیت است که خلاقیت هنرجو دیده می شود.

به گزارش ایسنا، سید محمدرضا خردمندان، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه صداوسیما است. او نخستین فیلم بلند سینمایی خود را در سال ۱۳۹۵ با عنوان «بیست و یک روز بعد» کارگردانی کرد که در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

خردمندان، نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم مستند و داستانی را در کارنامه خود دارد؛ وی پیش از این با آثار کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای که تولید کرده بود شناخته می‌شد. برخی آثار کوتاه او جوایز داخلی و خارجی کسب کرده‌اند.

هنوز، بچه و مرد، احسان، گزارشگر، دوئل، جایی میان ابرها، درنگ، مسافر و جدایی از جمله فیلم های کوتاه این کارگردان هستند. وی همچنین انیمیشن های پدر، میم، کابوس و آنتراکت را کارگردانی کرده است.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

اخبار مرتبط