[ad_1]
علی ملک لی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گروه خودرویی شامل ۲۷ شرکت است که از شاخصترین آنها میتوان ایران خودرو و سایپا را نام برد. این گروه معمولا حجم معاملات و حجم نقدینگی بالایی را به خود اختصاص میدهند و برای معامله گران جذاب است.
او میگوید: عدد شاخص این گروه ۲۸ اسفند در ارتفاع ۳۳۶۵۳۰ واحد قرار داشت که با سقف تاریخی خود در سال ۹۹ (عدد ۶۳۰۰۰۰) بیش از ۸۸ درصد فاصله دارد و بین تمامی صنایع مختلف افت بسیار زیادی را متحمل شده است. این شاخص با عدد حدود ۳۲۲۸۰۰ واحد وارد سال ۱۴۰۲ شد. کمترین مقدار این شاخص در سال ۱۴۰۲ عدد ۲۶۰۰۰۰ واحد بوده است و بیشترین مقدار این شاخص نیز عدد ۴۸۸۰۰۰ واحد بوده است.
او بیان کرد: این شاخص در اوایل سال ۱۴۰۲ و تا اردیبهشت ماه حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و پس از آن تا آبانماه سال ۱۴۰۲ حدود ۴۶ درصد کاهش را تجربه کرد. در کل این شاخص در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ درصد رشد داشته است. این در حالی است که شاخص کل در سال ۱۴۰۲ موفق شد سقف تاریخی خود (مردادماه ۹۹) را شکسته و رشد حدود ۱۲ درصدی را تجربه کند.
ملک لی اظهار کرد: گروه خودرویی از ابتدای سال ۹۸ تا مرداد سال ۹۹ رشد بیش از ۳۴۰۰ درصدی را تجربه کرده است که این رشد عجیب و پرشتاب، باعث شده بیشتر از صنایع مختلف افت پیدا کند. شاخص گروه خودرویی از دیدگاه تکنیکال، در حال تکمیل گارد صعودی است و چنانچه اتفاق خاصی برای صنعت خودرو نیفتد، این شاخص امسال پتانسیل دیدن سقف جدید را دارد. مهمترین حمایت این شاخص محدوده ۲۶۰ هزار واحد و مهمترین مقاومتهای پیش رو محدودههای ۴۸۸ هزار و ۶۳۰ هزار واحد است.
او میگوید: از نقاط قوت این صنعت میتوان به وجود مواد اولیه در کشور (سنگ، آهن و …) و وجود صنایع وابسته در داخل کشور نام برد و از ریسکهای این گروه نیز میتوان از حاکم بودن مدیریت دولتی و ضعیف و عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا نام برد. همچنین بحث آزادسازی واردات خودرو و حذف قرعه کشیها و … میتواند بر این گروه تاثیر زیادی بگذارد.
در تحلیل تکنیکال این بخش از روشهای پرایس اکشن، ایچیموکو، فیبوناچی و اندیکاتور RSI استفاده شده است.
[ad_2]
Source link