[ad_1]
نشست «هماندیشی صنعت ماشینسازی و تجهیزات صنعتی» با تمرکز بر صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور با حضور دبیر ستاد اقتصاد دانشبنیان صنعت ماشینسازی و تجهیزات صنعتی پیشرفته و مسئولان فدراسیون صنایع ماشینسازی و تجهیزات ایران و انجمنها و تشکلهای مرتبط در محل ستاد برگزار شد.
به گزارش ایسنا، محمد مهدی هادوی، دبیر ستاد ماشینسازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی طی سخنانی در این نشست به حمایتها و تسهیلات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در موضوع صادرات پرداخت و یکی از مهمترین مشکلاتی که واحدهای داخل کشور با آن روبرو هستند را کیفیت و قیمت تولیدات داخلی عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد این گفته هستیم که برای تولید کالا و محصول نهایی با کیفیت و قیمت قابل قبول، باید از ماشینآلات خارجی استفاده شود. یکی از راههایی که بتوان ثابت کرد کیفیت کارهای تولیدی در حد محصولات مطرح و معتبر خارج از کشور است، حضور در بازارهای بینالمللی است و از این منظر نیز صادرات نقش مهم و بسیار مؤثری دارد.
در ادامه اعضای حاضر در خصوص موانع صادرات و راهکارهای رفع این موانع بحث و تبادل نظر کردند.
برگزاری نمایشگاه تخصصی ماشینسازی، برگزاری دورههای مرتبط با صادرات، حضور نمایندگان انجمنهای تخصصی و فدراسیون در نشست های سازمان توسعه تجارت با دیگر کشورها، امکان واگذاری تهاتری غرفههای نمایشگاهی، ارائه تسهیلات در ارسال ماشینآلات به نمایشگاههای خارج از کشور و برقراری ارتباط مستقیم با رایزنهای بازرگانی از جمله محورهایی بود که توسط مسئولان فدراسیون ماشینسازی و انجمنهای مرتبط عنوان شد.
در این جلسه، سرپرست دفتر محصولات دانشبنیان و خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت توضیحاتی درخصوص انواع حمایتهای سازمان توسعه تجارت در موضوع صادرات ماشینآلات و تجهیزات صنعتی ارائه کرد. استفاده از ظرفیت رایزنهای بازرگانی در شناسایی فرصتهای صادراتی و بازارهای هدف، حضور در نمایشگاههای بینالمللی که در داخل یا خارج از کشور تشکیل میشود، نقش مراکز تجاری فعال در کشورهای هدف و دعوت از مدعوین موردنظر از کشورهای دیگر جهت بازدید از غرفه محصولات تولیدی ایران از جمله موضوعاتی بود که توسط این مقام مسئول عنوان شد.
مدیرکل دفتر آمریکا و اروپای سازمان توسعه تجارت نیز بازارهای موجود در کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا را تشریح و اضافه کرد سازمان توسعه تجارت ابزارهای مختلفی برای توسعه صادرات دارد. یکی از این ابزارها، موافقتنامههای تجاری با کشورهای هدف یا پیمانهاست. این موافقتنامهها به برنامه اجرایی تبدیل میشود و لذا میتوان از این ظرفیت استفاده حداکثری کرد.
وی به نمایشگاه ایران اکسپو و مذاکرات بین ستاد ماشینسازی با دفتر آمریکا و اروپای سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و حضور قوی صنعت ساخت ماشینآلات و تجهیزات صنعتی در این رویداد مهم را خواستار شد. این نمایشگاه میتواند بستر مناسبی برای برندینگ ماشینآلات ایرانی ایجاد کند.
به نقل از معاونت علمی ریاستجمهوری، در پایان جلسه جهت پیشبرد و پیشرفت اهداف مورد نظر در این صنعت، برنامهریزی و تقسیم کار بین حاضران صورت گرفت و هر تشکل متولی پیگیری امور مشخصی شد.
انتهای پیام
[ad_2]
Source link